Aeromexico was enkele jaren geleden nog een tamelijk onbeduidende airline in de inter­nationale luchtvaart. Dankzij privatisering en Nederlandse inbreng is de carrier nu een speler waar rekening mee wordt gehouden. Zakenreis sprak in Mexico-Stad met twee van de dragers van het succes: Anko van der Werff en Paul Verhagen.

De vliegtuigstaarten in de Aeromexico-vloot zijn voorzien van een afbeelding van de cuāuhtli, de vermetele krijger uit het Azteken-tijdperk, voorzien van een adelaarsmasker. In de hangar van de airline, op de luchthaven van Mexico-Stad, is te zien hoe het logo vanaf de oprichting in 1934, met de nodige moderniseringen, steeds deel is geweest van het imago van de airline. “De regering was toen en nog lange tijd daarna eigenaar van Aeromexico en wilde laten zien dat we afstammelingen waren van die krijgers. Wij zijn moderne krijgers,” zegt José Antonio Mijares Esparza, hoofd onderhoud bij de airline, terwijl hij tussen enkele klaarstaande Dreamliners van de airline doorloopt.

In het Mexico van nu is de martiale Azteek van weleer nog steeds hét symbool van kracht, concurrentie, aanvalslust. Maar de krijgers bij Aeromexico werden een beetje moe. De airline begon tien jaar geleden verlies te lijden, er moest iets gebeuren. Het was het moment van de omslag, zegt Anko van der Werff, Chief Revenue Officer sinds 2014. Samen met Paul Verhagen, Senior Vice President International Sales,is Van der Werff een van de drijvende krachten achter de Mexicaanse carrier.

Wat is belangrijker voor Aeromexico, binnenlands of internationaal verkeer?
Verhagen: “Lange tijd was domestic het grootst, gemeten in aantallen bestemmingen en vervoerde passagiers. Maar we vliegen nu voor het eerst naar meer internationale luchthavens dan Mexicaanse: 46 om 45. Het aantal binnenlandse bestemmingen kan natuurlijk ook nauwelijks meer groeien, op een gegeven moment bestrijk je elke uithoek van het land wel zo’n beetje. Internationaal kunnen we nog volop groeien. We zijn nu net een nieuwe lijn begonnen naar Seoul, met een tussenstop in Monterrey, waar veel Zuid-Koreaanse bedrijven zijn gevestigd.”

Aeromexico heeft op de routes naar Europa een joint venture met Air France en KLM. Waarom zit Delta daar niet bij?
Van der Werff: “We willen eerst de aparte jv met Delta tussen Mexico en de VS tot wasdom laten komen. Daarna zien we wel of we de transatlantische jv kunnen uitbreiden. Met Air France en KLM hebben we nu al het grootste marktaandeel op de corridor tussen Europa en Mexico.”

Wie zijn uw passagiers op de vluchten vanuit Amsterdam?
Verhagen: “Ruwweg zestig procent is Mexi­caans en veertig procent Europees. En van die laatste groep is weer 25 procent­punt Nederlands. We merken een flinke toename van het zakelijk verkeer sinds we met ingang van dit zomerseizoen naar zeven vluchten per week zijn gegaan tussen Amsterdam en Mexico-Stad. Ongeveer veertig procent van de passagiers is zakelijk. Er is veel handel via Nederland in landbouwproducten uit Mexico, zoals avocado’s en tomaten. Dat trekt zakenreizigers. Maar ook grote Nederlandse bedrijven, waaronder Philips en Heineken, zijn belangrijk en de vraag naar zakelijke tickets is bij hen groot. Mexico is een van de grootste internationale markten van Heineken, met lokale brouwe­rijen en eigen merken.”

Scroll naar top